هیوندای i30 در نخستین گام توسط هیوندای به بازار اولش یعنی انگلستان برای بدست گرفتن جایگاه هیوندای اکسنت و الانترا فرستاده شد تا زیر سایه ی سوناتای همیشه موفق این کمپانی در رتبه ی دوم فروش محصولات هیوندای در انگلستان قرار بگیرد .

استرالیایی ها هم این آریایی را یکی از "ترین" های بازار خودروشان به حساب می آورند ، ارزان ترین دیزلی موجود در بازار استرالیا با قیمت 21 هزار دلار استرالیا برای مدل 1.6 لیتری i30 .

القابی نظیر طراحی آلمانی و یا استیل اروپایی برچسب افتخاری روی نام محصولات آسیایی است که از i30 نسلی جدید از طراحی به زعم کارشناسان خودرو ساخته .خودرو های کره ای از گذشته صفات کیفیت و قیمت مناسب را به همراه داشته اند ، i30 نسلی جدید و برخواسته از تفکر جدید هیوندای در تقابل با آن هایی است که هنوز به گواهی نام هیوندای اعتماد ندارند .

تنوع در استفاده از موتور های بنزینی و دیزلی از i30خودرویی انطباق پذیر برای بازار خودرو های کوچک خانوادگی ساخته ، تکنولوژی روز طراحی موتور هیوندای و استفاده ار نسل موتور های توربو دیزل و موتور های بنزینی 16 سوپاپ خطی L4 قلب i30 را همیشه اصیل و پر قدرت نگه می دارند .

مشخصات فنی هیوندای i30 :

هیوندای i30 از 5 تنوع پیشرانه متشکل از 3 موتور بنزینی و دو موتوردیزلی بهره می برد .

بازار استرالیا در انتخاب i30 مناسب برای عرضه در این کشور به تنوع دیزلی بسنده کرده تا بهترین بازده را از محصول جدید هیوندای در دست داشته باشد ، اما بازار به دور از دیزل ایران که همواره پذیرای موتور های بنزینی بهترین دیزلی ها بوده ، به نظر می رسد در انتخاب پیشرانه i30 کمی دچار تردید شود که در ادامه مطلب به مدل احتمالی برای حضور در ایران می پردازیم .

i30 خودرویی سبز از هیوندای و آغازی برای نسل موتور های پاک هیوندای در آینده است .  

موتور 2 لیتری i30 شتاب صفر تا صدی معادل 11 ثانیه و حداکثر سرعت 205 کیلومتر را به ارمغان می آورد ، از طرفی سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق مشترک با فورد فوکوس در عقب هیوندای i30 هنر دیگری در تجهیز فنی i30 در تالار طراحی "راسلشایم" آلمان به حساب می آید .

حضور مدل های 1.4 لیتری و 1.6 لیتری i30 در ایران نسبت به دیگر مدل ها محتمل تر به نظر می رسد ، در نگاه اول پایانی همچون تویوتا یاریس را می توان برای i30 تصور نمود اما بهتر است این بحث را در قسمت بررسی قیمت بیش تر زیر و رو کنیم .

تمامی موتور های i30 شانزده سوپاپ هستند و از استاندارد یورو 4 بهره می برند ، پاک می سوزانند و هیبت قدرتمندانه i30 را زیر چهره ی آرام این خودرو نگه می دارند .هندلینگ اسپورت در توازن با سیستم تعلیق با حساسیت بالا در کنار امنیت موروثی بهترین تلفیق ، برای رانندگی در فضایی قدرتمند و آرام را برای i30 سوار ها به همراه می آورند .

گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک برای تمامی مدل های i30  موجود می باشند ، این در حالی است که استرالیایی ها امسال شاهد دیزلی های اتوماتیک i30بوده اند و انگلیسی ها هم استقبال خوبی نسبت به گیربکس های اتوماتیک i 30 نشان داده اند . 

امکانات  هیوندای i30 :

هیوندای i30 از رینگ استانداردی بهره نمی برد ، این محصول در اروپا با رینگ 16 اینچی آلومینیومی و در برخی مدل های صادراتی از رینگ 15 اینچی آلومینیومی استفاده می کند ، سیستم تهویه هوای الکترونیکی ، برنامه ثبات الکترونیکی ESP ، شیشه های برقی جلو وعقب ، چراغ مه شکن جلو ، سیستم صوتی جدید هیوندای برای پخش MP3 به همراه USB ، آینه های الکتریکی و امنیتی از جنس هیوندای با 6 ایربگ از جمله نکاتی هستند که پیرامون امکانات رفاهی اصلی هیوندای i30می توان به آن ها اشاره کرد .

به هر حال تیپ های آپشنال متنوعی برای انواع مدل های i30 را می توان متصور شد ، تنوع آپشن ها از ایربگ تا سیستم های الکترونیکی جدید مورد استفاده در i30  همه در تغییر قیمتی این خودرو در بازه 19 هزار دلار تا 25 هزار دلار هستند ، البته برای مدل 2.0 لیتری و پر طرفدار i30 در اروپا .

امنیت  هیوندای i30 : 

8 ایربگ برای آزرا و 6 ایربگ برای سوناتا و همچنین سابقه روشن هیوندای در امر تامین امنیت محصولات می توانند پیشاپیش نگاه  هیوندای برای این خودرو را نیز نشان دهند ، انتخاب حداکثر 6 ایربگ برای یک خودرو ی کوچک خانوادگی در کنار سیستم ترمز ضد قفل و پشت سری های ضد ضربه که از استاندارد های امنیتی هیوندای به شمار می روند پایه های امنیتی i30   را تشکیل می دهند .

در این میان هیوندای پک امنیتی خودرو را از 900 تا 1400 دلار برای نصب روی انواع تیپ های i30 پیشنهاد می دهد .

هیوندای استراتژی افزایش مقاومت خودرو هایش را نسبت به نسل های قبلیشان در دستور کار دارد ، ساختار حلقوی در پشت خودرو و افزایش امنیت جلو برای کاهش تنش وارد شده از تصادف به کابین و سرنشینان .

I30در تست تصادف euroNCAP در مجموع موفق به دریافت 4 ستاره امنیتی از این موسسه نه چندان سختگیر شده که در مقایسه با هم کلاسش کیا سید همچنان یک ستاره عقب است ، البته مسئولان هیوندای نتیجه این تست را آن چنان معتبر نمی دانند و همچنان خودروهایشان را امن ترین شرق آسیایی می دانند .

 

نوشته شده در تاریخ شنبه 8 مرداد 1390    | توسط: امیر سلیمی    |    | نظرات()